Snooze knappen

Jag älskar den knappen. Jag och Alexzandra diskuterade imorse varför det var 9 minuters snooze tid.
Då kollade jag upp det på min kära vän wikipedia. Skiter i vad ni säger om att man inte ska lite på den sidan. Wikipedia is the shit!

På 1950-talet när snooze-funktionen lades in i väckarklockorna, hade mekaniken inuti väckarklockorna sedan länge varit standardiserad. Detta innebar att tänderna på kugghjulet till snooze-funktionen var tvungen att matcha den befintliga konfiguration. Detta lämnar ingenjörer med ett enda val: De skulle kunna ställa snooze-tiden till antingen lite mer än nio minuter, eller lite mer än 10 minuter. Men eftersom rapporter visade att 10 minuter var för långt, eftersom det tillåter människor att falla tillbaka i en "djup" sömn, beslutades det om nio minuters snooze, i tron om att folk skulle vakna lättare och gladare efter en kortare tupplur. Även om dagens digitala klockor kan programmeras att ha en snooze, oavsett längd, väljer tillverkarna att hålla sig till nio minuter, eftersom det är vad konsumenterna förväntar sig.
(från http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ckarklocka#Snooze-funktion)

Då har jag lärt mig något nytt idag!

/S


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sara Elisabeth Åkerman

Let us step out into the night and pursue that flighty temptress, adventure.

RSS 2.0